dijous, 18 de desembre del 2014

Nou líder, nova logo-marca del partit. Els casos del PSOE i PSC

Fons d'escenari amb la nova imatge del PSOE
Fa un mes, el PSOE presentava la nova campanya de captació de militants i simpatitzants amb l'eslògan "ser socialista es hacer", que es concretava amb una major obertura dels locals del partit a la societat i promoció del voluntariat, un vídeo-espot en relat en off d'en Pedro Sánchez, i la nova imatge de marca del partit, incorporant-hi aquest eslògan (renovació de la web inclosa). Des de llavors, i seguint la dinàmica de mítings de cap de setmana que vaig comentar en un altre article, el PSOE ha utilitzat aquesta nova imatge gràfica en actes a Extremadura, Navarra i Astúries, entre altres. Més que una campanya de militants amb una nova imatge, es tractaria ben aviat d'una nova imatge del partit amb l'excusa d'una campanya d'afiliació.

Aquest canvi servia també per esborrar l'anterior imatge del PSOE, presentada amb motiu de les eleccions europees i, per tant, associada a Alfredo Pérez Rubalcaba. I és que com no podia ser d'una altra manera, tot líder d'un partit polític cau en la temptació d'adaptar la imatge / logo / marca del partit, com una manera més de marcar una etapa.

El partit recupera així el joc bàsic de 3 colors (fons blanc, lletres en negre i ressaltat en vermell), amb tipografia narrow pensada per a aplicacions en vertical, en un truc que combina la majúscula (afirmació - hard) i la minúscula (proximitat - soft). Una imatge clara i renovadora, però poc fresca, valor que ja aporta el nou líder socialista i que, per tant, no cal incorporar, a més, als valors de marca del partit.

El vídeo és un relat (veu en off) d'en Pedro Sánchez, explicant la seva trajectòria personal i política, posant èmfasi als seus recorreguts fets per tota Espanya (a bord del seu cotxe oficial, un Ford Focus blanc)... en dues paraules: territori i proximitat.

La paraula màgica d'aquesta nova etapa, "hacer", no és casual, ja que està pensada per contrarestar els passius del passat socialista; tema recurrent, és clar, per part del PP, així com un intent de diferenciació amb Podemos (ells són els de pensar, enfront els socialistes, de fer).

Amb tot, Pedro Sánchez ja té la seva pròpia adaptació de la marca dins de la història del PSOE, tant a nivell personal (la seva pròpia imatge), com, a nivell corporatiu, amb l'adaptació de la logo-marca socialista que hem vist.

Nou "claim" del PSC
En aquesta línia destaquen també els canvis gràfics al PSC, ja que només arribar al càrrec el seu nou líder Miquel Iceta, ja es van anunciar canvis (controvertits) a la logo-marca del partit: el retorn de la rosa al logotip i la inspiració warholiana del nou eslògan del PSC "endavant socialistes". Totes dues obres, factoria del secretari de comunicació del PSC, Enric Casas.

Fixem-nos aquí com l'eslògan està més pensat aquí per a la militància (cara endins), que no pas per a la ciutadania (cara enfora), en la línia amb la profunda crisi del PSC (també interna, a diferència del PSOE).

Un nou exemple de com, en política, els partits utilitzen el canvi de les seves logo-marques d'una manera molt similar a com els clubs de futbol canvien els seus entrenadors.