diumenge, 22 de febrer del 2015

Subvencions a companyies aèries: atreure turisme o fomentar els viatges dels residents a fora? (i II)

Aeroports i densitat de població. Font.
Tal i com analitzàvem a l'anterior article, els aeroports espanyols que més subvenció pública han rebut per cada passatger que hi ha aterrat o enlairat són, per aquest ordre: Burgos (226 €/passatger), Albacete (98 €), Salamanca (82€), Lleó (45 €), Badajoz (25€) i Logroño (20 €). En aquestes xifres no es tenen en compte les inversions en infraestructura portuària. Una història a part mereixerien les inversions de 45 MEUR a l'aeroport de Burgos, 13 MEUR el d'Albacete, 6,9 MEUR a Salamanca, 80 MEUR a l'enorme aeroport de Lleó, 6 MEUR en millores a Badajoz, o 40 MEUR a Logroño.

A dia d'avui, d'aquests 6 aeroports que han rebut més subvenció pública per cada passatger que s'hi enlaira o aterra, 1 no té activitat, tot i que està formalment operatiu (Albacete), i dels 5 restants 4 estan dominats per Air Nostrum (Burgos, Salamanca, Lleó i Logroño), i 1 per Air Europa (Badajoz).

L'Aeroport de Burgos compta amb 4 vols setmanals que el connecten només amb Barcelona, els mateixos que en el cas de Salamanca i Lleó (4 per sentit en tots dos casos, amb Barcelona com a únic origen - destí), mentre que Logroño compta amb 6 vols setmanals que el conecten només amb Madrid. D'aquesta llista dels aeroports més deficitaris, només Badajoz compta amb dues destinacions (Madrid i Barcelona), amb amb 5 connexions setmanals amb Barcelona i 6 amb Madrid, ambdues operades per Air Europa.

En tots casos parlem de les connexions aèries actuals, i en temporada baixa, sense tenir en compte els vols xàrter, ni els vols regulars que s'afegeixen als mesos d'estiu (sobretot juliol i agost).

Aeroport de Burgos
Comencem per Burgos. Des de Barcelona (única connexió) hi ha vols els dilluns, dimecres, divendres i diumenge, mentre que per tornar de Burgos fins a Barcelona podem viatjar dilluns, dimecres, divendres i dissabte. Els vols Barcelona > Burgos són tots ells cap al migdia (de 12:00h a 13:15h), i amb un preu que va des dels 71€ (turista bàsica) fins als 373 (business flexible). Per tornar, els vols estan programats tots ells amb sortida a les 13:40h i arribada a les 14:50h, amb preus que oscil·len entre els 57 i els 360 €. Sorprèn aquí que no sigui possible anar-hi els dissabtes (des de Barcelona) i tornar-hi els diumenges (la fórmula més apropiada per a una ciutat petita, com aquesta), així com el preu total d'anada i tornada, 128€ mínim, comparat amb els 86 € (aprox.) que costaria, per exemple, un vol d'anada i tornada entre Barcelona i Valladolid, la capital castellano-lleonesa (operat per Ryanair). Sorprèn molt també que siguin força més cars els vols fins a Burgos, que no pas des de Burgos. No es tracta d'atreure turistes per impulsar l'economia regional i així, donar retorn a la forta subvenció per passatger?

Aeroport de Salamanca
Salamanca. Només hi podem aterrar, de nou, des de Barcelona, des d'on hi ha vols els dimecres, divendres, diumenges, i dilluns. Tots ells entre 15:20h (enlairament) i 16:40h (aterratge), amb una forquilla de preus que va entre els 81 € (turista bàsic) i 373 € (business flexible). Per tornar a Catalunya, podrem fer-ho els dilluns, dimecres, divendres i diumenge, enlairant-nos a les 17:10h i aterrant al Prat a les 18:30h, i pagant entre 67 i 360 €. De nou, no podem anar-hi els dissabtes per tornar els diumenges, el preu total del bitllet s'enfila fins als 148 € i, paradoxalment, és més car enlairar-se de Salamanca en avió, que no pas, aterrar-hi.

El nou aeroport de Lleó.
Lleó. Podem arribar-hi des de Barcelona els dilluns, dimecres, dijous, o divendres, sortint de Barcelona molt aviat, a les 08:10h i aterrant a les 09:35h. Els preus oscil·len entre els 81 i 373 €. Per tornar, haurem d'escollir entre dilluns, dijous, divendres o diumenge, sortint de Lleó a les 10:05h i aterrant a Barcelona a les 11:30h. Els preus variaran entre els 67 i els 360 €. Tampoc hi podem anar els dissabtes, el preu total serà d'uns 148€ i, un cop més, és més econòmic sortir de Lleó que no pas arribar-hi amb avió.

Aeroport de Logroño.
Logroño. Des de Madrid (única connexió), hi ha vols tots els dies de la setmana excepte els dissabtes,  sortint de Barajas molt tard, a les 20:55h, i aterrant a Logroño a les 21:45h. El preu es mou entre els 71 i 329 €. Des de la capital riojana fins Madrid hi podrem volar tots els dies de la setmana excepte els diumenges, de dilluns a divendres sortint a les 07:30h del matí i aterrant a les 08:20h, i els dissabtes enlairant-se a les 09:05h i aterrant a Barajas a les 09:55h, pagant entre 56 i 315 €. En total, són 127€, però amb pèssimes combinacions horàries, com hem vist, i ni tant sols podem enlairar-nos ni aterrar dissabte / diumenge. Un cop més, és molt més barat sortir de Logroño que no pas arribar-hi amb Air Nostrum.

Tots els vols que hem vist fins aquí són operats amb el Bombardier CRJ200, amb capacitat per a 44-50 passatgers.

Aeroport de Badajoz
Acabem amb Badajoz, l'únic dels aeroports analitzats que compta amb 2 ciutats connectades: Barcelona i Madrid. Comencem per Barcelona, des d'on hi podem viatjar tots els dies excepte els dissabtes, sortint a les 06:30h del matí i aterrant a les 08:40h. Per tornar-hi, podrem fer-ho també tots els dies excepte el dissabte, sortint a les 19:30h i aterrant a les 21:40h. El preu total es situa al voltant dels 202 € (no hi ha business i és força variable en funció del dia de vol o si es selecciona només anada o anada i tornada). Des de Madrid, hi podem viatjar tots els dies excepte el dissabte, enlairant-nos a les 17:35h i aterrant a les 18:50h. Per tornar, haurem d'agafar l'avió a les 09:10h i arribar a Barajas a les 10:25h. En total, la suma dels dos bitllets ens costarà al voltant dels 156 €. De nou, no podem sortir en dissabte, i totes dues combinacions horàries, així com el preu, no són gaire propícies per atreure al turisme. Es tracta, en tots dos casos, d'un vol d'AIR EUROPA sub-arrendat a SWIFT AIR.

Si comparem tant els preus, com les combinacions dies / hores, veurem com, en el millor dels casos, no incentiven l'arribada de turistes, quan no el dificulten en gran mesura. I això és especialment greu si tenim en compte que les autoritats locals subvencionen entre 20 i 226 € a cada passatger que s'hi enlaira o aterra i per tant, s'hauria de buscar un mínim retorn de l'ajuda pública a cada vol que es dóna.

En resum, hem vist com ens trobem davant aeroports sobredimensionats per als volums de trànsit que poden absorvir, amb fortes subvencions per cada persona que hi aterra o enlaira, connectats la majoria amb una sola ciutat, amb una pèssima combinació horària, amb preus excessius per a la tipologia de turisme que es vol atreure i on, paradoxalment, surt més barat enlairar-s'hi (sortir), que no pas aterrar-hi (arribar).

Aeroport de Valladolid
Enfront d'aquests casos, hi ha però, un cas que pugui ser un exemple positiu? La resposta és sí, i la trobem a l'aeroport de Valladolid. L'aeroport de la capital de Castella i Lleó ha rebut exactament la mateixa subvenció que les instal·lacions de Burgos i Salamanca (20,2 MEUR), però amb dues diferències importants. En primer lloc, és clar, la població. Valladolid té un potencial en el seu radi d'acció (50km) de 679.966 habitants, mentre que el potencial de Burgos és de 283.397 i Salamanca 329.474. Però, sobretot, Valladolid ha apostat per contractes de promoció turística (subvencions) amb Ryanair, mentre que Burgos i Salamanca ho han fet per AirNostrum. És així com, des de Barcelona, és possible anar i tornar a Valladolid tots els dies excepte dimarts i dijous, amb horaris raonables (sortida entre 10 i 15h des de Barcelona, i tornada entre 12 i 17h) i preus molt competitius, fins i tot per sota dels 60€ sumant anada i tornada. Des del punt de vista del turista potencialment interessat, no hi ha color.